KLEISIMO

Αγχόσαυρος, Εργαστήρια διαχείρισης άγχους σε παιδιά σχολικής ηλικίας.

Αγχόσαυρος, Εργαστήρια διαχείρισης άγχους για παιδιά.

Στόχος του προγράμματος είναι η εισαγωγή και εξοικείωση των συμμετεχόντων με τις αρχές και τεχνικές της γνωστικής συμπεριφοριστικής σε παιδιά σχολικής ηλικίας.

Στόχος παρέμβασης για γονείς και παιδιά: με ποιο τρόπο να αναγνωρίζουν τα συμπτώματα του άγχους και πώς να τα αντιμετωπίζουν, ανάπτυξη δεξιοτήτων επίλυσης προβλημάτων, καθώς και εκπαίδευση των γονιών στο πως να εκθέτουν το παιδί τους με ασφαλή τρόπο σε ό,τι του δημιουργούσε άγχος. Σημαντικό είναι να υπογραμμιστεί πως στόχος των παρεμβάσεων δεν είναι να αλλάξουμε τις προσωπικότητες των παιδιών, δηλαδή να μετατρέψουν τα ντροπαλά και εσωστρεφή παιδιά σε εξωστρεφή.

«Έλεγχος της Πραγματικότητας»: είναι ένας από τους τρόπους για να μειωθεί το άγχος. Πιο συγκεκριμένα, βοηθάμε τα παιδιά να μαθαίνουν να αναγνωρίζουν πότε ο φόβος είναι υγιής και πρέπει να προσέχουν. Για παράδειγμα, υγιής φόβος είναι όταν βλέπουν ένα άγριο σκυλί που γρυλίζει, ενώ μη υγιής, είναι η υποψία ότι κάποιο συνομήλικο παιδί θα τους φερθεί βίαια αν το πλησιάσουν για να γνωριστούν και να παίξουν.

«Αναπνοή μπαλονιού»: τα παιδιά αλλά και οι γονείς τους μαθαίνουν την βαθιά αναπνοή για να τους βοηθήσει στην αντιμετώπιση του άγχους.

Όσον αφορά τους γονείς, είναι σημαντικό να διδαχθούν να αγνοούν την αγχωτική και αποφευκτική συμπεριφορά των παιδιών τους, να επαινούν την αυτοπεποίθηση και να μάθουν πώς να δημιουργήσουν μια ιεραρχία φόβου για τα παιδιά τους, αποτελούμενη από βαθμιαία βήματα που κορυφώνονται σε έναν απώτερο στόχο. Παράδειγμα: έστω ότι ο τελικός στόχος για το παιδί τους είναι να ζητήσει από ένα άλλο παιδί να παίξουν μαζί, ωστόσο το παιδί δυσκολεύεται να κάνει το πρώτο βήμα λόγο μεγάλου κοινωνικού άγχους. Ο γονιός, έχοντας διδαχθεί από τον ψυχολόγο την παρακάτω διαδικασία, θα πρέπει να χωρίσει τον τελικό στόχο σε μικρά βήματα. Ένα πρώτο βήμα μπορεί να είναι να πει «γεια» στο άλλο παιδί. Η ιδέα είναι πως κάθε βήμα είναι εφικτό, έτσι ώστε τα παιδιά να αποκτήσουν εμπιστοσύνη. Με λίγα λόγια, οι γονείς μαθαίνουν για το πώς να δημιουργήσουν δεξιότητες αυτοπεποίθησης.

Αγχόσαυρος

Προκαταρκτική Γνωριμία με κάθε παιδί-μέλος της ομάδας:

  • Ατομική συνέντευξη

  • Χορήγηση ερωτηματολογίων

  • Παρουσίαση του προγράμματος στην ομάδα

  • Αναφορά στους κανόνες λειτουργίας της ομάδας

Συνεδρία 1:  31/10/20

  • Καθορισμός της ατζέντας

  • Εισαγωγή στις έννοιες σκέψη-συναίσθημα-συμπεριφορά

  • Εισαγωγή στην έννοια του άγχους: Ο Αγχόσαυρος

  • Καθορισμός δουλειάς στο σπίτι (πως μοιάζει ο Αγχόσαυρός μου)

  • Έλεγχος της διάθεσης και ανατροφοδότηση

Συνεδρία 2: 14/11/20

  • Σύνδεση με τη προηγούμενη συνεδρία

  • Ανασκόπηση της δουλειάς στο σπίτι

  • Ο δικός μου Αγχόσαυρος: Εντοπισμός αγχογόνων σκέψεων

  • Εισαγωγή στη γνωστική συμπεριφοριστική θεωρία για το άγχος

  • Κατανόηση των φυσιολογικών λειτουργιών σε κατάσταση στρες

  • Καθορισμός δουλειάς στο σπίτι (πού συχνάζει ο Αγχόσαυρός μου)

  • Έλεγχος της διάθεσης και ανατροφοδότηση

Συνεδρία 3: 21/11/20

  • Σύνδεση με τη προηγούμενη συνεδρία

  • Ανασκόπηση της δουλειάς στο σπίτι

  • Εντοπισμός δυσλειτουργικών σκέψεων

  • Γνωστική αναδόμηση

  • Καθορισμός δουλειάς στο σπίτι (Ημερολόγιο γνωστ. αναδόμησης)

  • Έλεγχος της διάθεσης και ανατροφοδότηση

Συνεδρία 4: 05/12/20

  • Σύνδεση με τη προηγούμενη συνεδρία

  • Ανασκόπηση της δουλειάς στο σπίτι

  • Τροποποίηση γνωστικών παραποιήσεων

  • Συμπεριφοριστικές τεχνικές ελέγχου – Κράτα τον Αγχόσαυρο μακριά!

  • Καθορισμός δουλειάς στο σπίτι

  • Έλεγχος της διάθεσης και ανατροφοδότηση

Συνεδρία 5: 19/12/20

  • Σύνδεση με τη προηγούμενη συνεδρία

  • Συμπεριφοριστικό πείραμα

  • Έλεγχος συναισθημάτων – Μυοσκελετική χαλάρωση

  • Καθορισμός δουλειάς στο σπίτι (Ημερολόγιο διάθεσης)

  • Έλεγχος της διάθεσης και ανατροφοδότηση

Συνεδρία 6:  09/01/21

  • Σύνδεση με τη προηγούμενη συνεδρία

  • Έλεγχος συμπεριφορών – τεχνικές απόσπασης και αποτροπής

  • Απόκτηση κοινωνικών δεξιοτήτων – Άσκηση στη διεκδικητική συμπεριφορά

  • Καθορισμός δουλειάς στο σπίτι (το δικό μου σχέδιο χαλάρωσης)

  • Έλεγχος της διάθεσης και ανατροφοδότηση

Συνεδρία 7: 16/01/21

  • Σύνδεση με τη προηγούμενη συνεδρία

  • Ανασκόπηση της δουλειάς στο σπίτι

  • Επίλυση προβλημάτων

  • Θετική ενίσχυση – Το βραβείο του Καλού Μαχητή

  • Καθορισμός δουλειάς στο σπίτι (το εγχειρίδιο του Καλού Μαχητή)

  • Έλεγχος της διάθεσης και ανατροφοδότηση

Συνεδρία 8:  20/01/21

  • Σύνδεση με τη προηγούμενη συνεδρία

  • Ανακεφαλαίωση- Αξιολόγηση

  • Καταληκτική Γενική συζήτηση – Συμπεράσματα – Έλεγχος της διάθεσης

  • Χορήγηση ερωτηματολογίων

Τα εργαστήρια θα πραγματοποιηθούν στο κέντρο ειδικών θεραπειών Κιβωτός Εξέλιξης, στην Ηγουμενίτσα

Μέγιστος αριθμός παιδιών ανά ομάδα: 3

Εκτιμώμενη ώρα ανά συνεδρία: 1 ώρα και 30 λεπτά- 2 ώρες

 

Συντονίστρια: Ηλιάννα Ντούρου, Ψυχολόγος.

 

Πληροφορίες στο 26650-21186

 

 

ʽΟ Αγχόσαυροςʼ: Ένα ψυχοπαιδαγωγικό πρόγραμμα διαχείρισης άγχους σε παιδιά σχολικής ηλικία που στηρίζεται στο ομώνυμο βιβλίο της Αργυρώ Αγγελοσοπούλου.