Γιατί ένα παιδί δεν τα καταφέρνει καλά στο να κάνει παρέλαση;

Επιμέλεια:  Τάσος Μώκας, Εκπαιδευτικός, Λογοθεραπευτής s.i.   Επιστημονικός υπεύθυνος Κιβωτού Εξέλιξης

 

Πολλές φορές αναρωτιόμαστε γιατί το παιδί μας δεν κάνει παρέλαση. Μεγάλο ποσοστό από αυτά τα παιδιά έχει μαθησιακές δυσκολίες ή δυσκολίες συντονισμού και έτσι όταν έρχεται η στιγμή να παρελάσει είναι από τα παιδιά που εξαιρούνται από την διαδικασία.

Τι είναι αυτή η διαταραχή ή δυσκολία που τα μπλοκάρει; Ας το αναλύσουμε λοιπόν.

Η Διαταραχή του Συντονισμού των Κινήσεων είναι μια διαταραχή κίνησης που χαρακτηρίζεται από δυσκολία στην ανάπτυξη κινητικού συντονισμού, σύμφωνα με την χρονολογική ηλικία. Το παιδί αυτό παρουσιάζει δυσκολίες

α)  σε καθημερινές δραστηριότητες που περιλαμβάνουν κίνηση, όπως οι δραστηριότητες αυτοεξυπηρέτησης (φαγητό, ντύσιμο κ.ά.) και το παιχνίδι,

 β) σε σχολικές δραστηριότητες, όπως η γραφή.

Σύμφωνα με έρευνες η συγκεκριμένη διαταραχή παρουσιάζεται σε ποσοστό 5-6% του συνολικού σχολικού πληθυσμού, με μεγαλύτερη συχνότητα στα αγόρια. Συχνά συνυπάρχει με άλλες αναπτυξιακές διαταραχές, όπως η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητα, οι Διαταραχές Λόγου/Ομιλίας, η Δυσπραξία, οι Δυσκολίες οπτικών δεξιοτήτων  και  οι Μαθησιακές Δυσκολίες.

Ας δούμε κάποια από αυτά τα χαρακτηριστικά που έχουν αυτά τα παιδιά και ποια χαρακτηριστικά από τους αναπτυξιακούς δείκτες μπορεί να επηρέασαν αυτή την δεξιότητα.

Αναπτυξιακό ιστορικό

  • Παιδιά που βρίσκονταν σε δύσκολη εγκυμοσύνη

  • Παιδιά που γεννήθηκαν πρόωρα

  • Παιδιά τα οποία δεν μπουσούλησαν ή μπουσούλησαν ελάχιστα

  • Παιδιά που υιοθέτησαν θέση W ή είναι υποτονικά

  • Παιδιά που είχαν φτωχή κινητικότητα

  • Παιδιά τα οποία δεν έπαιζαν με παιχνίδια που είχαν κίνηση

  • Παιδιά μεΔυσκολία σε δραστηριότητες που περιλαμβάνουν τρέξιμο, πηδηματάκια, ισορροπία και παιχνίδια με μπάλα

  • Παιδιά με Δυσκολία στην εκμάθηση νέων κινητικών δραστηριοτήτων

  • Παιδιά που είχαν Καθυστέρηση στην ανάπτυξη της πλευρίωσης (πλευρικής επικράτησης)

  • Παιδιά που έχουν Αδεξιότητα σε δραστηριότητες αυτοεξυπηρέτησης (ντύσιμο, πλύσιμο κ.ά.) και στη χρήση κουταλιού/πιρουνιού κατά τη διάρκεια του φαγητού

  • Παιδιά που είχαν Δυσκολία με κατασκευαστικά παιχνίδια, όπως τα τουβλάκια και τα παζλ, αδέξια χρήση των χεριών

  • Παιδιά με Υπερδραστηριότητα/υπερκινητικότητα ή αντίθετα αποφυγή κινητικών δραστηριοτήτων (π.χ. στην παιδική χαρά)

  • Παιδιά με Φτωχή απόδοση στη γυμναστική και γενικά σε αθλητικές δραστηριότητες (π.χ. κολύμπι)

  • Παιδιά με Αργή εκτέλεση δραστηριοτήτων με τα χέρια, όταν δεν τα βλέπει (π.χ. χτένισμα μαλλιών)

  • Παιδιά με Φτωχή εικόνα σώματος, δυσκολία στη διάκριση δεξιά/αριστερά

  • Παιδιά με Δυσκολία σε δραστηριότητες γραφής (δυσανάγνωστα γράμματα, αργός ρυθμός, κακή οργάνωση στη σελίδα)

  • Παιδιά με Δυσκολία στο να αντιγράψουν από απόσταση/από τον πίνακα

  • Παιδιά με Κακή στάση σώματος στο θρανίο

  • Παιδιά με Δυσκολία στην αντίληψη του χώρου

  • Παιδιά με ελλιπείς σχεδιαστικές και κατασκευαστικές ικανότητες

Οι συνέπειες γι’ αυτά τα παιδιά είναι πολύ ιδιαίτερες σε πολλούς τομείς της ζωής όπως και της σχολικής κοινότητας. Έτσι και αυτά τα παιδιά δεν μπορούν επί το πλείστον να ανταπεξέλθουν με επάρκεια στην διαδικασία της παρέλασης.