
14/09/2015
Πως σχετίζεται το APGAR σκορ με την ανάπτυξη στον λόγο και την μάθηση ενός παιδιού.
Άρθρα & ΔημοσιεύσειςΓράφει ο Τάσος Μώκας, Λογοθεραπευτής, επιστημονικός υπεύθυνος Κιβωτού Εξέλιξης
Το APGAR σκορ είναι ο τρόπος που βαθμολογούμε ένα νεογέννητο κατά τα πρώτα λεπτά της γέννας. Σε αυτό εκτιμάται η σωματική κατάσταση του, αξιολογώντας την καρδιακή συχνότητα, την αναπνοή, τον μυϊκό τόνο, την αντίδραση στα ερεθίσματα και το χρώμα του νεογέννητου. Αυτό φυσικά γίνεται από τον μαιευτήρα ή τον παιδίατρο που βρίσκονται στην γέννα. Οι βαθμολογίες 7 και πάνω είναι γενικά φυσιολογικές, από 4 έως 6 αρκετά χαμηλές, και 3 και κάτω γενικά θεωρούνται ως εξαιρετικά χαμηλές. Ένα χαμηλό σκορ στο τεστ, μπορεί να δείξει ότι το νεογνό απαιτεί ιατρική φροντίδα αλλά δεν σημαίνει κατ ‘ανάγκη μακροπρόθεσμο πρόβλημα, ιδιαίτερα αν η βαθμολογία είναι καλύτερη στη δοκιμή μετά από πέντε λεπτά. Αν το Apgar σκορ παραμένει κάτω από το 3 σε μεταγενέστερους χρόνους, όπως 10, 15, ή 30 λεπτά, σε συνδυασμό με προγεννητικούς και μεταγεννητικούς παράγοντες, μπορεί να μας δείξουν πιθανές αναπτυξιακές δυσκολίες . Ωστόσο, παρόλο που ο σκοπός του Apgar σκορ, είναι να προσδιορίσει εάν ένα νεογέννητο χρειάζεται άμεση ιατρική φροντίδα, οι χαμηλές βαθμολογίες, μας δείχνουν, ότι η γενικότερη ανάπτυξη του παιδιού, στον λόγο, στις κινητικές δεξιότητες και γενικότερα στην μάθηση είναι πιο περιορισμένες. Οι κλινικές παρατηρήσεις από ειδικότητες όπως οι Αναπτυξιολόγοι, οι Λογοθεραπευτές, οι Εργοθεραπευτές μας δείχνουν ότι παιδιά που είχαν προβλήματα γενικότερης μάθησης, δηλαδή Μαθησιακές δυσκολίες, είχαν πιθανών χαμηλό σκορ. Και χρησιμοποιώ τον όρο κλινική παρατήρηση, γιατί δυστυχώς τα τελευταία χρόνια δεν γράφεται το APGAR σκορ στα βιβλιάρια των παιδιών και προσφεύγουμε στις κλινικές παρατηρήσεις.