Θέση W και δυσκολίες στην ομιλία και την σίτιση.

 

Επιμέλεια: Τάσος Μώκας, Εκπαιδευτικός, Λογοθεραπευτής s.i., Επιστημονικός υπεύθυνος Κιβωτού Εξέλιξης

 

Μήπως έχουμε παρατηρήσει ότι ένα παιδί κάθεται σε «θέση W»;

Είναι σημαντικό να το αντιμετωπίσουμε και πως αυτό μπορεί να επηρεάσει δυσμενώς την ανάπτυξη. Οι πιθανοί λόγοι που μπορεί ένα παιδί να κάθεται σε αυτή την στάση σώματος, μπορεί να είναι ο φτωχός έλεγχος του κορμού του, ή η υποτονική εικόνα του παιδιού (πλαδαρότητα ή νωθρότητα). Αυτό μπορεί να το συναντήσουμε σε παιδιά με αναπτυξιακές δυσκολίες, πρόωρα ή με λανθασμένο πρότυπο αναπνοής. Σίγουρα είναι ένα σημάδι που δεν πρέπει να αφήσουμε να μας ξεπεράσει, ίσως και να ελεγχθεί από έναν ειδικό (φυσιοθεραπευτή, εργοθεραπευτή, λογοθεραπευτή), για να δούμε που ακριβώς οφείλεται η δυσκολία του και το πως πρέπει να αλλάξουμε το λανθασμένο πρότυπο του.

Πως αυτό όμως μπορεί να επηρεάσει την ομιλία;

Αυτά τα παιδιά συνήθως έχουν λανθασμένο πρότυπο αναπνοής. Συναντάμε παιδιά που η ομιλία τους <σβήνει>, δυσκολεύονται στο να ολοκληρώσουν προτάσεις (λεκτικά), ενώ μπορεί λόγω του κακού πρότυπου αναπνοής τους, να παρουσιάσουν και κάποια βραχνάδα στην φωνή τους (δυσφωνία). Αυτό συμβαίνει γιατί χρησιμοποιούν κλειδική αναπνοή (ανασήκωμα ωμικής ζώνης), με αποτέλεσμα να υπερλειτουργούν οι μύες που είναι υπεύθυνοι σε αυτό το σημείο (στερνοκλειδομαστοειδής). Τέλος οι ήχοι που είναι έκκροτοι ή διαρκείς μπορεί να είναι δύσκολο να αρθρωθούν από αυτά τα παιδιά, με αποτέλεσμα να είναι προβληματική η άρθρωση τους.

Πως μπορεί να επηρεάσει την σίτιση;

Τα παιδιά με υποτονική εικόνα (θέση W), λόγω των χαρακτηριστικών που αναφέραμε παραπάνω, δυσκολεύονται και στο μοντέλο της απομύζησης. Οι δυσκολίες αυτές επιφέρουν δυσκολίες και στην μυολειτουργική εικόνα του στόματος (κυρίως της γλώσσας). Έτσι σε πολλές των περιπτώσεων να συναντούμε και <πλαδαρές> γλώσσες(π.χ. σύνδρομο DOWN), με αρθρωτικές δυσκολίες στα υγρά σύμφωνα (ρ,λ). Επιπλέον τα παιδιά αυτά επειδή οι αισθητηριακές αναπαραστάσεις του στόματος τους είναι πιο φτωχές, ίσως να παρουσιάζουν δυσκολίες με υφές, γεύσεις και θερμοκρασίες τροφών.